Det nya året närmar sig med stormsteg och lagom till det nya året brukar vi alla attackeras av någon slags organiseringsbacill. Nya projekt ska dras igång, garderoben ska städas ut och kanske ska du till slut gå den där kursen du pratat om i flera år?
Jag har ett bättre förslag – nyårsstäda din blogg istället!
OBS! Punkterna med (WP) bakom gäller främst för WordPressanvändare.
Städa i kategorierna
Kanske har du, som jag, en ziljon kategorier för det tog dig ca 5 år innan du lärde dig skillnaden på kategorier och taggar? Eller är du kanske bara alldeles för dålig på att använda kategorier. Här har du din chans att bättra dig!
- Se över de kategorier du har. Har du flera stycken som handlar om ungefär samma sak som du kan slå ihop? Har du kategorier som kanske bara innehåller några få inlägg som du kan ta bort? Behöver du skapa några nya utifrån nya projekt på din blogg?
- Skapa underkategorier. Vissa kategorier kanske hör ihop men inte så pass mycket att de bör ligga i samma? Lägg den ena som underkategori! På så sätt får du en bättre struktur.
- Se över menyn. Använder du kategorier i din meny? Efter din städning kanske det är dags att se över även menyn. Vissa (eller alla) huvudkategorier kanske bör vara med där, speciellt om de är högrelevanta för dina läsare.
- Ställ in standardkategori. Tillhör du dem som ofta glömmer att välja kategori på dina inlägg och inlägget hamnar i den mindre roliga ”Uncategorized”-kategorin? Ändra ”default”-kategorin under generella ”writing”-inställningar till något mer spännande. (WP)
Gå igenom dina tillägg (plugins)
Jag vet inte hur du är, men jag har perioder så jag installerar massvis av plugins på min blogg och många av dem använder jag sällan eller aldrig, men ändå ligger de där och tar plats och tuggar. Rensa! Är de inte aktiva – ta bort. Har du aktiva plugins som du aldrig använder – ta bort. Plugins som inte är uppdaterade kan innebära en säkerhetsrisk, ytterligare en anledning att ta ett rensningsvarv. (WP)
Uppdatera din ”om”-sida
Jag försöker se till att uppdatera min om-sida i alla fall varje kvartal. Se över bild och text och kolla så att allt känns aktuellt. Här har du en checklista till din hjälp:
- Bild på bloggförfattaren. Är den relativt ny? Reflekterar den den känsla du vill att du och din blogg ska förmedla?
- Vad handlar din blogg om? Vem är du? Vad handlar din blogg om? En kortfattad förklaring på 2-3 meningar.
- Din historia. Varför började du blogga? Hur länge har du bloggat? Du vill att dina läsare ska relatera till dig.
- Kontaktinformation. Var ska dina läsare maila om de vill kontakta dig? I vissa fall bra med en läsarmail och en mail för affärsrelaterade kontakter.
Gå tillbaka
Har du bloggat länge? Gör att axplock från ett par år tillbaka och kolla läget. Kanske har du flyttat din blogg? Funkar länkarna? Funkar bilderna?
Kolla dina allmänna inställningar
- Dags att uppdatera din tagline? Uppdatera i fältet för ”tagline”.
- Använder du gravatar? Kolla i så fall så att den bilden är aktuell.
- Får du mycket spam? Kolla då upp en antispamplugin, jag använder mycket framgångsrikt CleanTalk. (WP)
Väldigt bra tips! Härligt att ni är igång med hemsidan. God Jul!
Tack snälla! God jul till dig med! 🙂
Tack för ett bra och användbart inlägg. Har precis tillbringat en hel dag (nästan) med att välja nytt tema (wp), välja ut nya plugins och göra hela sidan mer lättillgänglig och pedagogisk.
Gott nytt år 🙂
Grymt! Gott nytt år! 🙂