I och med att bannerannonser blir ett mindre tillförlitligt annonsformat så tittar företag nu på andra digitala kanaler för att nå sin målgrupp. En av dem är influencer marketing. Men uttrycket har redan börjat användas missvisande och marknaden tycks tro att influencers kan automatiseras på samma sätt som banners. Vi reder ut – vad är influencer marketing och varför bör du använda dig av det?
För några veckor sedan släppte Apple sitt nya operativsystem iOS 9 och sedan dess har adblockers-apparna varit ett aktivt samtalsämne i samma veva som de klättrat på topplistorna i App Store. Dessa appar gör det möjligt för iPhone-användare att stänga av bannerannonser i sin webbläsare, annonser som är en livsviktig inkomstkälla för onlinemagasin och en självklar kanal för de flesta företag som marknadsför sig online. Dessa tillägg finns redan för desktop och där beräknas drygt 20% av svenskarna ha aktiverat reklamblockerare i sina webbläsare, enligt en artikel i Resumé. Detta betyder att väldigt stora delar av dessa budskap helt missar sina mottagare.
Förra årets modeord inom digital marknadsföring var ”content marketing”. Detta var ett tydligt steg mot mer värdebaserad marknadsföring som tillsammans med sociala medier hade som syfte att bygga relation med målgruppen och öka varumärkets trovärdighet. Nu börjar ett besläktat uttryck, ”influencer marketing”, att synas mer och mer i samma kretsar.
Vad är influencer marketing?
Influencer marketing innebär att ett företag använder sig av en kändis, en bloggare, social medie-profil eller annan inflytelserik person för att kommunicera ut sitt budskap – oftast via profilens egna kanaler. Detta har länge varit förekommande på PR-sidan men fler och fler ser fördelarna med att köpa sig exponering i dessa kanaler och därmed få en större kontroll över sin synlighet.
Nyckelorden inom influencer marketing är de tre R:en; relevans, räckvidd och relation. Mer om detta längre ner i artikeln.
Se upp för black hat SEO
Tyvärr har redan företag som jobbar med suspekt sökmotormarknadsföring börjat göra anspråk på uttrycket när de erbjuder bloggare mellan 50-300 kronor för ett sponsrat inlägg utan att ha pålitliga underlag i varken relevansen i matchningen mellan bloggare och företag, bloggarens trafik eller innehållet i inlägget. Detta kan endast förklaras som länkköp och oseriöst SEO-arbete. Detta är inte vad influencer marketing handlar om.
Två olika sätt att jobba med influencers
1. PR
Sedan många år tillbaka vet PR-byråerna att bloggare är nyckelpersoner när det gäller att få synlighet på webben. Får man rätt person i bloggosfären att skriva om en produkt eller får man bred synlighet på Instagram eller YouTube kan det vara avgörande för att få igång ”buzz” kring varumärket.
Numera är dock inte denna PR så enkel som att placera en produkt i en goodiebag eller göra ett pressutskick. Om du inte har en väldigt attraktiv produkt (enligt mottagaren) så är nyckeln långsiktigt relationsbyggande och smarta PR-aktiviteter. Du bör aldrig kräva exponering hos en influencer med enbart en produkt som betalning, det är oetiskt och en förolämpning mot bloggaren. Du skulle, som jämförelse, aldrig komma på tanken att be om en helsida i en månadsmagasin i utbyte mot en klänning (eller likvärdig produkt).
2. Redaktionellt samarbete
När du betalar för din synlighet hos en influencer så kan du, precis som i andra sammanhang där du är beställare, förvänta dig leverans. Du kan ställa krav på kvalitet, innehåll och deadline. Att göra sponsrade samarbeten med influencers är att köpa in sig på en redan existerande förtroende hos målgruppen. Det är nästan obetalbart.
Tänk på att, när du betalar för att synas i en bloggares redaktionella flöde, så måste inlägget märkas ut som ”sponsrat”, ”i samarbete med” eller liknande. Annars bryter det mot marknadsföringslagen.
Mer om skillnaden mellan PR & reklam i bloggar och sociala medier här »
3xR – Tre anledningar till att inkludera influencer marketing i din marknadsstrategi
Tänk på dina samarbetspartners som ambassadörer. En person som redan tycker om ditt varumärke och kan bidra med en publik, som hen redan har ett upparbetat förtroende hos, att exponera dig och ditt varumärke framför. Fördelarna med dessa jämfört med traditionell media eller displayannonsering?
1. Relevans
Genom att jobba tillsammans med väldigt nichade influencers inom sociala medier eller bloggare kan du segmentera din marknadsföring på detaljnivå och nå bara de som är relevanta för just din produkt. Det finns bloggare för nästan allt. Det gäller bara att hitta dem och knyta dem till dig.
2. Räckvidd
Populära bloggares trafiksiffror är i många fall jämförbara med månadsmagasinens upplagor. En helsidesannons i ett sådant kostar oftast från 10 000 kronor och den kan du inte segmentera smalare än tidningens hela målgrupp är. Dessutom är förtroendet för den typen av annonser inte i närheten av den hos de flesta bloggare.
3. Relation
Bloggare har spenderat år med att bygga trovärdighet och relation med sina läsare. Det förtroende som bloggläsare känner för de bloggare de läser frekvent kan jämföras med det hos den närmaste bekantskapskretsen. Tre av fyra bloggläsare har dessutom köpt en produkt som bloggaren rekommenderat. Detta är en ovärderlig plats att placera ditt varumärke.
Tänk långsiktigt och tänk på att de du samarbetar med ska vara personer som du vill förknippas med under en längre tid (Google glömmer inte). Var respektfull för det varumärke bloggaren byggt upp men var inte rädd för att ställa krav om du betalar för din exponering.
Hitta bloggarna som är rätt för dig
Vill ditt företag bli bättre på att jobba med bloggare och influencers? Läs mer om företagscoaching här och kontakta mig för att veta mer!
Glöm inte heller att anmäla dig till Better Match – en ny matchmakingtjänst för företag att hitta relevanta influencers för deras varumärke!
Vill göra en tumme upp 🙂
Tack!
Ah så spännande, tack för att ni inspirerar! Min följarskara har sammanlagt växt med över 100% sedan jag aktivt började använda mig av tips härifrån, och nu är jag i startskedet av min allra första betalada bloggsamarbete med en av mina drömsponsorer. Tusen tack för peppen och kunskapen! 😀
ÅH tack Emma! Det betyder så himla mycket att du delar med dig av detta – jag blir så otroligt glad! Och lycka till med samarbetet!
Håller med ovanstående! Jag tror också att jag ökat antal samarbeten med tips från hemsidan/podcast!