
Etiska riktlinjer
§ 1 Transparens och trovärdighet
- Var transparent gentemot följare gällande betald marknadsföring, samarbeten och annat som kan påverka dina följares förtroende för dig som influencer.
- Var tydlig med att åsikter som uttrycks är dina egna.
- Var medveten om din roll och ansvar som påverkare, i så väl betalt som obetalt innehåll.
- Uttryck endast åsikter du kan stå för, i så väl betalt som obetalt innehåll.
- Agera professionellt och som en god företrädare för branschen.
Vid samarbeten, välj aktörer vars värderingar överensstämmer med den egna verksamheten. - Ha i största möjliga mån ett skriftlig avtal med kunder som innefattar samarbetets omfattning, arvode, hur uppdraget ska utföras och hur det ska redovisas.
§ 2 Mätning och statistik
- Redovisa tydligt och ärligt för kunder vilka verktyg som används och hur du mäter räckvidd, följarantal och engagemang som klick, gillamarkeringar och kommentarer.
- Följ branschstandard så långt som möjligt och använd etablerade mätverktyg för statistik och målgruppsanalys.
- Avstå från att köpa följare eller gilla-markeringar. Det inkluderar även användandet av bottar (automatiserade program) som kan användas för att öka antalet följare.
- Ta ansvar, så långt det är möjligt, för dina följare och städa ut falska konton, automatiska konton och spam-konton.
§ 3 Följ gällande lagstiftning
- Följ alltid gällande lagstiftning som berör influencerbranschen: marknadsföringslagen, upphovsrättslagen och aktuell skattelagstiftning.
- Följ rekommendationer som utfärdats av Konsumentverket och andra relevanta myndigheter och instanser som omfattar din verksamhet som influencer.
- Reklammärk allt publicerat innehåll som omfattas av en överenskommelse med kund.
- Märk tydligt ut alla texter och artiklar som berör egen verksamhet eller där du har ekonomisk vinning av innehållet.
- Redovisa produkter och tjänster du mottar som intäkter när det finns en överenskommelse eller krav på motprestation.
- Redovisa och skatta för produkter, tjänster och andra förmåner som du mottagit i din roll som influencer i de fall skattelagstiftningen kräver det.
§ 4 Ta betalt för ditt arbete
- Se till att överenskommelser vid alla typer av samarbeten involverar skäligt betalt i förhållande till bland annat arbetstid, planering, räckvidd, relevans, varumärke och samarbetets värde.
- Följ branschrekommendationer för arvoden vid influencersamarbeten.
- Som regel undvik att ta emot enbart produkter i utbyte mot exponering.
- Var medveten om och respektera hur dina val gällande betalning för samarbeten påverkar hela branschen och dina influencerkollegors förutsättningar.
§ 5 Respektera privatlivet vid publiceringar
- Var medveten om hur publicitet i dina kanaler kan ha påverkan på andras privatliv.
- Undvik att hänga ut eller exponera personer när detta kan få konsekvenser för dennes privatliv.
- Överväg noga konsekvenserna av att publicera namn eller personuppgifter om andra.
- Uppmana inte till eller delta i att sprida rykten eller hat gentemot andra.
- Motverka personangrepp i dina kommentarsfält.
- Se till att i största möjliga mån ha samtycke från berörda inför publicering av bilder på eller uppgifter om dessa. (Gäller ej för bilder tagna på allmän plats).
- Be om tillåtelse från vårdnadshavare innan publicering av bilder på andras barn.
§ 6 Respektera innehåll skapat av andra och upphovsrättslagen
- Presentera inte andras idéer som dina egna.
- Be upphovsmannen om tillåtelse innan deras innehåll återpubliceras i dina egna kanaler.
- Ange upphovsmannens namn i direkt anslutning till publicerat innehåll. Länka även till upphovsmannen när det är möjligt.
- Ange källa och länka tydligt även när innehållsformat lånas av andra.
- Länka schysst genom att skriva ut både namn och influencervarumärke i länktexten.